2016/02/17

Šta Novom Sadu nedostaje da bude značajnija turistička destinacija?



Petrovaradinska tvrdjava / http://www.aleksandarmilutinovic.com/
Novi Sad je nedavno proglašen za sedmu najbolju destinaciju u Evropi. Posle početnog talasa oduševljenja trebalo bi razmišljati kako unaprediti svoje šanse, bez obzira na to šta mislite o rezultatima glasanja, ali 300.000 ljudi je reklo svoje.
Bogata istorija i preplitanje stilova i kultura svakako su odlična polazna tačka za turizam, ali budimo iskreni – to nije dovoljno. Uostalom, cilj bi trebalo da bude i da turisti, jednom kada dođu u Novi Sad, požele da se vrate i ostave još više svog evropskog (ili domaćeg) novca u gradskoj kasi. Neće svi da se vrate nakon što ih je opljačkao taksista koji radi na divljaka, koji misli da je potpuno prihvatljivo da za vožnju od centra grada do Petrovaradinske tvrđave nekom “smotanom Britancu” uzme 50 evra ili više.
Da, da složićete se, to je svakako veliki problem koji ne utiče samo na turizam već i na finansijske prilike JGSP-a, ali ne vidimo da se nešto radi po tom pitanju. Ne da ja imam ideju kako to iskoreniti, ali mislim da postoje ljudi koji su plaćeni da rešavaju takve probleme.

Letnji turizam / http://fotografijeputovanja.blogspot.rs/
Osim toga, prihvatanje svetskog trenda restauracije fasada po turistički zanimljivim delovima zgrada ne bi bila najgora stvar koja može da zadesi Novi Sad. Grad Beograd je 2014. godine predstavio projekat restauracije fasada zgrada od kulturno-istorijskog značaja, zašto ne bi i Novi Sad uradio nešto slično? U centru, a i u okolini ima toliko lepih zgrada, koje bi doprinele ostavljaju boljeg utiska generalno. U krajnjem slučaju, vremenom će stvari postajati gore pa će kasnije takav poduhvat iziskivati više posla, samim tim i više novca. Možda zvuči nebitno kako stare zgrade izgledaju, ali na detaljima je važno raditi. Mislite da male bronzane statue u na primer Budimpešti i Bratislavi, koje vire iz šahti ili samo tako stoje i poziraju s turistima imaju neku drugu poentu? Treba raditi i na velikim stvarima, ali i simpatičnim detaljima, polazeći od estetike. Ulaganje u pločnike u vidu zamene ispucalih klizavih pločica u centru grada, moglo bi da prođe kao primer dobre prakse takođe.
Osim toga, zanimljive građevine, spomenici od istorijskog značaja bi trebalo da imaju posebno osvetljenje. Sama bandera nije dovoljna. I nije decembar jedini mesec kada bi centar grada trebalo malo više da sjaji. Novi Sad je predivan grad, zašto ne bi bio podjednako lep i noću?

Slikar ispod Petrovaradinske tvrdjave
Slika novosadskog turizma - http://fotografijeputovanja.blogspot.rs/
 U okviru turističke ponude Novog Sada pored pešačkih tura, postoji i razgledanje Novog Sada iz vazduha što je zaista zanimljiva iskorak u prestavljanju grada, ali ne mogu baš svi priuštiti takav užitak. Pola sata u vazduhu košta oko 65 evra plus troškovi prevoza do čenejskog aerodroma. Možda ne bi bila loša ideja napraviti neke slične biciklističke ture. Novi Sad se ponosi svojim biciklističkim stazama, te bi bilo dobro napraviti neku zanimljivu biciklističku putanju za sportski orijentisane turiste, sa ključnim mestima koje treba posetiti.
Takođe, Novi Sad je grad na Dunavu, a promovisanje turističkog krstarenja odigralo bi značajnu ulogu u iskorišćavanju potencijala koje grad ima da ponudi i odlično se pokazalo u drugim gradovima koji imaju tu sreću da su izgrađeni na plovnoj reci. Turisti vole brodove, ubacite tu još i neko vino i ručak i eto zanimljivog načina da se Tvrđava, mostovi i grad vide iz drugačije perspektive.

Vatromet za turistički spektakl / foto: Đorđe Aćamović
Mnogi ne vide naročit značaj u informativnim pločama, ali te ploče od jednog običnog grada prave muzej na otvorenom. Ukoliko mi sami ne dajemo značaj za naš grad važnim istorijskim činjenicama, niko drugi neće. Osim toga, zanimljivi detalji postaju još zanimljiviji ukoliko im date kontekst. Na primer, informativna ploča dobro bi našla svoju poentu ispod topovskog đuleta u fasadi zgrade u Dunavskoj ulici koje tu stoji već 167. godina.
I za kraj, sve mi se čini da se naš lepi grad ne promoviše dovoljno na društvenim mrežama. Na primer, Instagram profil ima samo nešto više od 4.500 pratilaca i manje od 200 postova. Postoje razni načini kako unaprediti to – od pravljenja sajta zanimljivog imena (sa hashtag-om #visitns) gde bi oni koji su posetili Novi Sad kačili svoje fotografije i pisali iskustva do deljenja nagrada i raznih anketa. Ima prilika, samo ih treba iskoristiti.